Vad är en stoppsträcka?

Att förstå vad en stoppsträcka är och hur den påverkar din körning är avgörande för säkerheten på vägarna. Stoppsträckan är nämligen den sträcka bilen färdas från det att du upptäcker en fara tills bilen står helt stilla. Men för att verkligen förstå begreppet behöver vi bryta ner det i dess två huvudkomponenter: reaktionssträcka och bromssträcka.

 

Reaktionssträcka

Reaktionssträckan är den sträcka bilen hinner rulla från det att du upptäcker en fara tills du faktiskt börjar bromsa. Den påverkas av flera faktorer:

  • Reaktionstid: Vanligtvis har en människa en reaktionstid på cirka 1 sekund. Denna tid kan förlängas av trötthet, alkohol eller droger. Den kan också förkortas om du är en erfaren förare eller håller foten över bromspedalen och är beredd att bromsa.
  • Hastighet: Ju snabbare du kör, desto längre blir reaktionssträckan. Om du exempelvis kör i 50 km/h, kommer bilen att rulla cirka 14 meter under en sekund innan du ens börjar bromsa.

Bromssträcka

Bromssträckan är den sträcka bilen färdas från det att du börjar bromsa tills bilen står stilla. Den påverkas av flera faktorer:

  • Väglag: Halt väglag som is eller regn kan förlänga bromssträckan avsevärt. Torr asfalt ger den kortaste bromssträckan.
  • Däckens skick: Slitna däck ger sämre grepp och förlänger bromssträckan.
  • Bromsar: Typen och skicket på bromsarna påverkar också hur snabbt bilen kan stanna. ABS-bromsar kan förkorta bromssträckan på de flesta underlag.
  • Vikt: En tungt lastad bil har längre bromssträcka.
  • Lutning: Kör du i nedförsbacke blir bromssträckan längre, medan den blir kortare i uppförsbacke.
  • Hastighet: Bromssträckan ökar kvadratiskt med hastigheten. Om du fördubblar hastigheten, fyrdubblas bromssträckan.

Stoppsträckans betydelse

Stoppsträckan är summan av reaktionssträckan och bromssträckan. Om du kör i 50 km/h och har en reaktionssträcka på 14 meter samt en bromssträcka på 21 meter, blir din totala stoppsträcka 35 meter. Detta innebär att om en fara uppstår inom denna sträcka, kan du hinna stanna bilen helt och hållet för att undvika en kollision.

 

Exempel på uträkning av stoppsträcka

För att räkna ut stoppsträckan kan du använda följande metod:

 

Ta bort en nolla från hastigheten och multiplicera med tre för att få reaktionssträckan.

Ta hastigheten upphöjt till två och multiplicera med 0,4 för att få bromssträckan.

Addera resultaten för att få stoppsträckan.

Exempel: Vid 70 km/h

  • Reaktionssträcka: 70/10 * 3 = 21 meter
  • Bromssträcka: (70/10)^2 * 0,4 = 19,6 meter
  • Stoppsträcka: 21 + 19,6 = 40,6 meter

Fälgar och deras inverkan på stoppsträckan

Nu undrar du kanske hur fälgar spelar in i detta sammanhang. Rätt val av fälgar kan faktiskt påverka bilens prestanda och säkerhet, vilket indirekt kan påverka stoppsträckan. Fälgar från OCL Brorssons kan minska bilens vikt, vilket förbättrar hanteringen och kan leda till kortare bromssträckor. Dessutom bidrar välbalanserade fälgar till en jämnare och mer stabil körning som gör att bilen reagerar bättre på dina manövrar i nödsituationer.

Slutsats

Att känna till och förstå stoppsträckan är en viktig del av trafiksäkerheten. Genom att vara medveten om hur din hastighet, ditt väglag och din bils skick påverkar stoppsträckan, kan du göra mer informerade val på vägen. Kom ihåg att även komponenter som fälgar spelar en roll i din bils övergripande prestanda och säkerhet. Med rätt utrustning från OCL Brorssons kan du förbättra både din körning och din säkerhet på vägarna.

Fälgfrågor
Peter Norlin
Peter Norlin

Fälgspecialist

Peter Norlin, fälgspecialist på OCL Brorssons. Med mångårig erfarenhet och expertis inom fälgbranschen hjälper Peter kunder att hitta de perfekta fälgarna för deras fordon. För frågor eller konsultationer, vänligen kontakta honom på p.norlin@oclbrorssons.se.